top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

RECENT POSTS: 

Overtref elkaar in beleefdheid

Wat als we allemaal een Romeinen 12 leven zouden leven, hoe zou de wereld er dan uit zien?

Een vraag die waarschijnlijk al op vele manieren gesteld is, maar die me vandaag toch enorm greep. Ik las Romeinen 12:10 waar staat: ‘Bemin elkaar hartelijk met broederlijke liefde. Probeer elkaar in beleefdheid te overtreffen.’ Mijn Engelse Bijbel (NLT) zegt ‘Love each other with genuine affection, and take delight in honoring each other.’ Het is dus de bedoeling dat ik mijn medemens eer door hem/haar op een oprechte, broederlijke manier lief te hebben. Ik als beelddenker zie dan meteen voor me hoe de ene persoon de deur open houdt voor de ander en zegt: ‘Gaat u voor.’ En de ander zegt: ‘Ach nee, gaat u voor.’ Dit alles ook nog in oprechtheid in plaats van schijnheiligheid, zoals in vers 9 staat. Buiten het feit dat er dan een lange rij staat om door de deur te komen zou het er wel een stuk gezelliger op worden.

Vanavond stond ik te wachten op de trein (nadat ik de vorige gemist had..) en kwam er een man op me af. Ik stond volledig in mijn eigen wereld naar muziek te luisteren en had niet eens in de gaten dat hij op me af stapte. Pas toen hij recht tegenover me stond en ik zijn mond zag bewegen had ik door dat hij het tegen mij had. De trein was al in aantocht en meneer vroeg aan mij of ik wist waar hij een kaartje kon kopen. Hij had al 30 jaar niet met de trein gereisd en had dus nog nooit van een OV-kaart gehoord. De man was helemaal blij toen ik hem hielp met het kopen van een kaartje en hij met de trein mee kon gaan. Ik kon vanavond diegene zijn om deze man te helpen en ik moet zeggen, dat voelt goed en heel natuurlijk.

Waarschijnlijk denk je nu; 'Ja hoor, komt er weer zo’n dromer die denkt dat de wereld veranderd kan worden door de deur open te houden of een kaartje te kopen voor een ander….’ Ik snap je helemaal! Alsof er daardoor minder mensen vermoord worden, moeten vluchten of dik in de schulden zitten; helaas gaat het niet zo makkelijk. Ik denk alleen dat het niet direct om de handeling gaat, maar meer om de instelling. Wij rijke westerlingen (inclusief ikzelf) zijn zo gefocust op onszelf, dat we geen oog meer hebben voor degene die naast ons loopt. Met onze eigen muziek in onze eigen oren lopen we met onze eigen telefoon over straat en is het vooral belangrijk dat wij zelf op tijd komen, een goede baan hebben, de meeste complimentjes krijgen en gezien worden. De persoon die hulpeloos om zich heen kijkt op zoek naar de weg richting zijn bestemming lijkt totaal onbelangrijk of zelfs onzichtbaar. ‘Hij kan toch op z’n telefoon zoeken of iemand anders vragen die langs loopt?’ Dat zou zeker kunnen, maar wat als jij diegene kan zijn op dat moment door even wat minder aan jezelf te denken en om te zien naar een ander?

Deze handeling veranderd nog steeds niet de wereld, maar ik geloof dat de wereld wel veranderd kan worden door een instelling. Geen instelling als bedrijf zijnde, maar een instelling van onze gedachten. We krijgen meer oog voor onze omgeving als wij minder gericht zijn op onszelf en wat wij nodig hebben. Het is belangrijk dat we uit onze eigen bubbel stappen en moed ontwikkelen om sociaal gedrag te vertonen. Ik betrap mezelf er op dat ik graag wil verdwijnen in de massa en vooral niet wil opvallen als ik in een drukke omgeving loop. Op deze manier loop ik de minste kans om voor lul te staan maar mis ik de kans om de wereld van anderen te doen oplichten.

Hoe kijkt God hier tegen aan? Door bij het begin van Romeinen 12 te gaan lezen viel mijn oog op een aantal dingen:

  1. God vraagt ons om toegewijd aan Hem te leven, als een levend offer.

  2. Hoe doe je dat? Door je gedrag niet af te stemmen op deze wereld, maar door een ander mens te zijn met een nieuwe gezindheid (Engels: changing the way you think)

  3. Acht jezelf niet hoger dan je eigenlijk bent. Dit is niet denigrerend bedoeld, maar juist duidelijk en helder. Wat je niet bent, kan je niet zijn op dit moment; je kan het wel worden!

  4. We hebben elkaar nodig! Sommigen hebben een wat groter aandeel dan anderen, maar we willen elkaar niet kwijt. Als ik aan je vraag: ‘Wat wil je liever; je teen kwijt of je oog kwijt?’ Dan kies je (waarschijnlijk) je teen, maar toch wil je die teen eigenlijk gewoon houden want anders ben je niet compleet. Zo is het ook met het lichaam van Christus, zonder je buurman is

het niet compleet maar zou het eventueel wel (mank lopend) kunnen functioneren.

  1. We hebben allemaal talenten gekregen om God en onze medemens te dienen.

Best een pittige kluif om mee aan de slag te gaan he? Gelukkig hebben we een Helper, die onze ogen wil openen om te zien wat God ziet en er vervolgens ook naar te handelen. Schiet vooral niet in de stress als je dit leest en er achter komt dat je toch ook wel veel voor jezelf leeft. Spreek je verlangen uit naar God om een stukje meer aan jezelf te sterven en meer te gaan lijken op Jezus. Hij wil ook niets liever dan dat jij meer gaat lijken op Hem en dit uitstraalt naar je omgeving. Bedenk wel dat jij degene bent die over de drempel zal moeten stappen, want de Heilige Geest zal je niet duwen. Daarnaast kost vriendelijkheid je niets en beloof ik dat het je juist energie zal opleveren! Go for it; throw kindness around like confetti!

bottom of page